| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Encyklopedia prawa
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Pracodawca

Pracodawca

Pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Zobacz serwis: Pracodawca

Pracodawcą w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Pracodawca jest stroną stosunku pracy, wraz z pracownikiem. Stosunek ten, zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, określa wzajemne prawa i obowiązki.

Podobnie, jak w przypadku pracownika, stosunek pracy określa prawa i obowiązki pracodawcy. W tym drugim przypadku chodzi przede wszystkim o wypłacanie wynagrodzenia za pracę w określonych terminach; przeciwdziałanie dyskryminacji w zatrudnieniu; zapewnienie bezpiecznych warunków pracy i zapoznanie pracowników z zasadami BHP; sprawne organizowanie procesu pracy; prowadzenie wymaganej dokumentacji.

Do praw pracodawcy należy zaliczyć m.in. swobodę w wyborze pracowników; możliwość wprowadzenia sankcji wobec pracowników; kierowanie procesem pracy; wydawanie poleceń służbowych.

Definicję pracownika zawiera art. 2 Kodeksu pracy, zgodnie z którym pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Takie ujęcie definicji wyklucza spod regulacji Kodeksu pracy osoby zatrudnione na podstawie innych umów cywilnoprawnych (np. umowy o dzieło, umowy zlecenia).

Zobacz: Inspekcja pracy

Podstawa prawna: Kodeks pracy

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Alicja Moszyńska

Właścicielka firmy Architektura Biznesu: doradza MSP w zakresie budowania marki i kultury firmy, marketingu, negocjacji i obsługi klienta.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »