| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Encyklopedia prawa
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | R | S | T | U | V | W | Z
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konkubinat

Konkubinat

Konkubinat jest to nieformalny związek dwóch osób. Nieformalny charakter związku jest kryterium rozróżniającym konkubinat od małżeństwa. Pod względem prawnym nie stosuje się do konkubinatu żadnych rozwiązań dotyczących małżeństwa.

Zobacz serwis: Konkubinat

Konkubinat to wspólne pożycie, podobne do małżeństwa, jednak pozbawione legalnego węzła. Oznacza on istnienie duchowej, fizycznej i ekonomicznej więzi między partnerami, którzy z jakichś powodów nie decydują się na sformalizowanie związku.

Konkubinat zaczyna być przedmiotem zainteresowania prawa dopiero w wypadku sporów (zazwyczaj o charakterze majątkowym) między partnerami lub w wypadku śmierci jednego z nich.

Ograniczenia

Polskie prawo nie uznaje formalnie konkubinatu. W wielu wypadkach konkubenci, mimo więzi faktycznie ich łączącej, nie mają praw, jakie z reguły przysługują osobom z rodziny. Na przykład, w razie otrzymania darowizny lub spadku konkubenci zobowiązani są do zapłaty podatku na zasadach obowiązujących osoby obce, czyli według najwyższej stawki. Konkubenci nie mogą też adoptować wspólnie dziecka, gdyż takie prawo przysługuje tylko małżonkom. Mogą co najwyżej starać się o adopcję samodzielnie. Jedynie w rozumieniu prawa karnego konkubenci są dla siebie osobami najbliższymi, co rodzi odpowiednie skutki, np. prawo do odmowy składania zeznań.

Sposób na zabezpieczenie praw

Jako, że polskie prawo nie reguluje konkubinatu, prawa konkubentów nie są zabezpieczone z mocy prawa. Aby zapewnić sobie prawa np. do spadku, opieki lub alimentów, partnerzy w konkubinacie mogą zawrzeć między sobą stosowną umowę. Np. współwłasność majątkowa konkubentów może powstać na ogólnych zasadach prawa cywilnego.

Alternatywne rozwiązania

W kilku krajach Europy Zachodniej istnieje możliwość rejestracji konkubinatu (np. we Francji, Szwecji, Holandii). Rejestracja taka odbywa się w formie pisemnego oświadczenia. Oświadczenie to jest zwykle umową cywilnoprawną, która zawiera szczegółowe ustalenia dotyczące zakresu wzajemnej odpowiedzialności prawnej i majątkowej. Z kolei w USA, Australii czy Wielkiej Brytanii istnieje możliwość dochodzenia praw spadkowych po konkubencie, ale konieczne w tym celu jest przedstawienie dowodów i solidne udokumentowanie.

Zobacz serwis: Małżeństwo

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Urszula Młynarczyk

W mojej kilkunastoletniej praktyce prawniczej, jednym z najtrudniejszych zagadnień jest prowadzenie z pracownikami negocjacji czy to w zakresie konieczności dokonania zmian u pracodawcy obowiązujących regulacji dotyczących na przykład zmiany regulaminu wynagrodzeń, regulaminu premiowania, zmiany regulaminu pracy w zakresie ustalenia na przykład nowych norm czasu pracy - w każdym przypadku gdy nowe regulacje są niekorzystne dla pracowników a ich wprowadzenie wymaga zmian umów o pracę. Umiejętność negocjowania jest również niezwykle ważna, w każdym przypadku, gdy dotyczy to rozwiązania umowy o pracę , szczególnie gdy przyczyny rozwiązania umowy o pracę leżą po stronie pracodawcy, czy też w przypadku wystąpienia u pracodawcy przypadku mobbingu, molestowania seksualnego czy też naruszenia zasad nierównego traktowania. W każdym z wyżej wymienionych przypadku, jak również w innych sprawach, które mogą wystąpić w ramach zatrudnienia pierwszorzędne znaczenie ma umiejętność prowadzenia rozmów z pracownikami w celu zminimalizowania wystąpienia konfliktu, lub w celu doprowadzenia do rozwiązania konfliktu i przywrócenia u pracodawcy normalnego toku działania i właściwych relacji pomiędzy pracownikami. Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest, bowiem zapewnienie normalnych warunków pracy, jak również przeciwdziałanie zjawiskom tworzących negatywną atmosferę. Umiejętność negocjowania i prowadzenia rozmów z pracownikami jest umiejętnością niezbędna, w którą, w mojej ocenie, musi być wyposażony pracownik HR. Pracownicy HR , nawet mając świadomość jak ważne jest kształtowanie prawidłowych zachowań i relacji pomiędzy pracownikami a pracodawcą, skupiają się w swojej pracy przede wszystkim na doskonaleniu znajomości przepisów prawa oraz szkoleniu się w umiejętności ich stosowania traktując to jako quasi „oręż”, który ma zapewnić pracodawcy ochronę prawną przy podejmowaniu działań wobec pracowników. Tymczasem wyłącznie znajomość przepisów prawa jakkolwiek niezbędna w tej pracy to jednak jak wynika z praktyki powinna korespondować z umiejętnościami negocjacyjnymi, gdyż dopiero to połączenie pozwala moim zdaniem wielu konfliktów uniknąć a praktycznie prawie wszystkie rozwiązać.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od www.infor.pl/prawo
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK